22 maart 2008

CD&V: KRAPUULPARTIJ

Vandaag maakte Yves Leterme via een kranteninterview het volgende wereldkundig:

"Wij laten ons niet gijzelen. Ik vind het spijtig dat soms te sterk de nadruk wordt gelegd op symbolen. Ik ga voor rationaliteit. Daarom zeg ik in alle duidelijkheid: als de N-VA in juli om de verkeerde redenen vindt dat de staatshervorming niet genoeg is, dan nemen wij onze verantwoordelijkheid op. (…) Bij sommige mensen van de N-VA wringt dat ik eerste minister wil zijn van álle Belgen en ik België niét op de helling wil zetten. Zij moeten leren leven met ons standpunt: mijn partij blaast België niet op." (belga/mvl)

Maar wat gebeurt er vannamiddag, tijdens het kamerdebat? Volgens de site van Het Nieuwsblad waren de woorden van Bart De Wever:

"Onze houding maakt ons niet tot onredelijke mensen. Het is ook niet onze bedoeling iemand te gijzelen. Wij vragen het noodzakelijke, niet het onmogelijke. (…) De lat ligt daarvoor op het kartelprogramma, waarvoor we negen maanden samen hebben onderhandeld."

...en was de daarbij horende houding van CD&V:

"CD&V reageert met applaus."

Het wordt hoog tijd dat CD&V duidelijkheid schept over en orde op zaken stelt in haar verhouding tot N-VA.

Het algemeen principe is: "Wie Bart De Wever niet afkeurt, is krapuul" . Zoals het nu is, applaudisseert CD&V voor Bart De Wever, en dus is CD&V, volgens het design van de katholieke-fundi-Wouter-Beke-fractie, op zijn minst voorlopig, een uitgesproken ultra-rechtse karpuulpartij.

De toekomst ziet er weinig vrolijk uit voor België en de Belgen.

Geen opmerkingen: